چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اوضاع در لبنان آتش زیر خاکستر است و هر از گاهی این آتش از جایی زبانه می‌کشد یا جان ده‌ها نفر را می‌گیرد و یا بازخوردهای آن به‌گونه‌ای دیگر نمود و بروز می‌یابد.

در تازه‌ترین این بازخوردها، ارتش لبنان اعلام کرد که 2خودروی بمبگذاری شده حامل بیش از 200کیلوگرم مواد منفجره را کشف و ضبط کرده است.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، ارتش لبنان در چارچوب عملیات گسترده اطلاعاتی خود،  در شهر الهرمل از مناطق مرزی لبنان با سوریه، خودرویی بمبگذاری شده را توقیف کرد که 3زن سوار بر آن بوده‌اند. این خودرو که از شهر مرزی یبرود سوریه وارد لبنان شده بود حامل 104کیلوگرم ماده تی ان تی بوده که قصد داشت از عرسال به سوی بقاع حرکت کند.

به موازات این رویداد، نیروهای امنیتی و ارتش لبنان پست‌های بازرسی خود را در منطقه بقاع شمالی و الهرمل افزایش داده و گشت زنی‌های بیشتری را در این مناطق برقرار کردند.شهر الهرمل در شمال شرق لبنان یکی از مناطق مرزی با سوریه است که یکی از روزنه‌های اصلی ورود خودروهای بمبگذاری شده به داخل کشور تلقی می‌شود. در هفته‌های گذشته این شهر صحنه انفجار 2خودرو بود که در آن بیش از 5 نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش لبنان همچنین در منطقه ابو‌شاکر در نزدیکی مسجد عبدالناصر، عملیاتی را صورت داد و در جریان آن، خودرویی پارک شده را در پارکینگ خودروها در جاده ساحلی مزرعه در نزدیکی مکان بازداشت عباس، کشف و خنثی کرده که تحقیقات اولیه نشان داده این خودرو حامل 100کیلوگرم مواد منفجره و یک کمربند انتحاری بوده و قرار بود در حومه جنوبی بیروت منفجر شود.

اما در همین روز خنثی‌سازی‌ بمب‌های این دو خودرو، ارتش لبنان یکی دیگر از اعضای کادر رهبری گروه تروریستی عبدالله عزام را بازداشت کرد. نعیم اسماعیل محمود معروف به نعیم عباس در شمار افرادی است که در فهرست سیاه ارتش لبنان قرار گرفته و پس از بازداشت ماجدالماجد سرکرده این گروه و مرگ او، بازداشت عمر الاطرش، ‌جمال دفتردار و نواف الحسین، نعیم عباس پنجمین فرد از فرماندهان این گروه تروریستی است که بازداشت می‌شود.

پیش ازاین، عدنان منصور وزیر خارجه لبنان تأکید کرده بود که با مرگ مرموز ماجد الماجد، پرونده وی و جماعتش بسته نخواهد شد.ارتش لبنان دیروز نعیم عباس را در حومه جنوبی بیروت بازداشت کرد. نعیم عباس در همان بدو بازجویی‌ها به‌وجود خودرویی بمبگذاری شده در جاده ساحلی مزرعه که قرار بوده در حومه جنوبی بیروت منفجر شود، ‌اعتراف کرد. وی همچنین اذعان کرد که عامل انفجار انتحاری اخیر در منطقه الشویفات را خود آماده کرده و تابعیت سوریه داشته است.

اغلب خودروهای بمبگذاری شده از تابستان گذشته تاکنون در حومه جنوبی بیروت و در مناطق شیعیان بوده و اکثر قربانیان این انفجارها هم شیعیان بوده‌اند. تاکنون 7عملیات انتحاری و بمبگذاری در جنوب بیروت صورت گرفته که شدیدترین آنها، انفجار خودرویی بمبگذاری شده بود که سفارت ایران در بیروت را هدف گرفت و در آن بیش از 20نفر کشته شدند.

ارتش لبنان پس از شدت گرفتن عملیات‌های انتحاری و خودروهای بمبگذاری شده در حومه جنوبی بیروت، همکاری گسترده‌ای را با حزب‌الله لبنان در مناطق جنوبی و مرزی آغاز کرده و خنثی‌سازی این خودروها درهمین سیاق قابل تحلیل است. در روزهای گذشته هم خبرگزاری‌ها گزارش دادند که حزب‌الله یک هسته غیرفعال وابسته به گروه تروریستی موسوم به داعش را در جنوب بیروت متلاشی کرده است.

کد خبر 249439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز